11 tips voor een uitverkocht café met de Pubquiz!
Lees hoe je met de pubquiz maandelijks een vol café krijgt
Pas deze tips toe bij uw pubquiz en een uitverkocht café kan bijna niet uitblijven!
U heeft ongetwijfeld gehoord van het succes van de pubquiz in Nederland. Veel horeca gelegenheden zijn u voorgegaan en genieten maandelijks van een uitpuilend café waar bijna 5 uur lang de drank en hapjes niet aan te slepen zijn.
Dit succes is echter niet vanzelfsprekend! De juiste pubquiz kopen of de juiste speelavond kiezen zijn niet de enige voorwaarden voor een vol café. Daarom hebben we 11 tips voor u samengesteld waarmee de kans een stuk groter is op een volle horeca gelegenheid met enthousiaste quizzers!
De 11 tips voor een uitverkocht café met de Pubquiz
Klik op één van onderstaande tips voor snelle navigatie!
1. Koop de pubquiz die bij het café past
2. Bepaal de juiste speeldatum
3. Zorg dat iedereen weet dat de pubquiz er aan komt
4. Verdien honderden euro´s extra door slim te adverteren voor de pubquiz
5. Werk samen met een sportclub of studentenvereniging
6. Zorg dat de pubquiz-teams zichzelf samenstellen
7. Test de techniek van de pubquiz heel uitvoerig
8. Bereid het presenteren van de pubquiz goed voor
9. Bedenk een hoofdprijs die het café geen geld kost maar oplevert
10. Succesvolle ingrediënten om meer omzet uit de pubquiz te halen
11. Maak de pubquiz nog leuker met deze succesvol bewezen toevoegingen
Tip 1 | Koop de pubquiz die bij het café past
Ten eerste is het natuurlijk heel belangrijk dat u een pubquiz koopt die past bij uw gasten. In eerste instantie werden de pubquizzen in Nederland vooral geïmporteerd uit Engeland. Hierdoor waren er veel quizzen in omloop met typisch Engelse vragen in de pubquiz. Daardoor zaten er in veel quizzen vragen die eigenlijk bijna niemand in Nederland kon weten.
Ook blijkt dat er nogal een verschil is tussen de echte quizfanaten en de stamgasten die het wel leuk vinden om een spelletje te spelen. De één komt echt voor een stevige uitdaging en om wat te leren van de pubquiz vragen. Andere spelers komen meer voor de gezelligheid en willen ook wel aardig wat vragen goed hebben op een hele avond.
Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf de pubquiz vragen te maken. Hier gaat dan uiteraard wel veel tijd in zitten en het is ook niet makkelijk om een hele quiz te maken zonder fouten.
Pubquiz concepten
Bijna alle pubquiz-bedrijven kiezen voor de standaard opzet met 6 vragen-rondes, 1 muziek-ronde en 1 foto-ronde. Zo worden er op een avond 80 vragen gesteld in 8 verschillende categorieën.
De Andere Quiz lijkt op dit moment de enige quizaanbieder die maandelijks een nieuwe actuele multimedia-pubquiz aanbiedt.
Ook zijn er multimedia pubquizzen in omloop waarbij ook filmpjes getoond worden en er veel meer foto- en muziekmateriaal aanwezig is. Deze multimedia-pubquizzen worden vooralsnog bijna alleen maar aangeboden bij bedrijfsuitjes.
Tip 2 | Bepaal de juiste speeldatum
Als eerste tip geven we wellicht ook meteen de belangrijkste tip voor een succesvolle pubquiz. Veel cafés gingen u voor en hielden niet altijd goed genoeg rekening met andere evenementen bij het plannen van (met name) de eerste quizavond.
Het is natuurlijk funest als meteen de eerste keer in het water valt. Die paar trouwe gasten die wel waren komen opdagen hadden de ambassadeurs moeten zijn voor de volgende pubquiz. Juist deze groep mensen zal nu mogelijk de volgende keer al gaan afhaken. Dan is wel duidelijk dat het een heel lastig verhaal gaat worden.
Let bij het plannen van de eerste pubquiz aan andere evenementen
Zijn er op deze avond sportwedstrijden (b.v. Europees voetbal) waar veel mensen naar kijken?
Is er een festival in de buurt waar veel van mijn gasten heen gaan?
Zijn er feestdagen waar ik rekening mee moet houden?
Is er een schoolvakantie in de periode waarin ik de eerste pubquiz organiseer?
Kortom, de eerste pubquiz moet meteen een groot succes zijn. Eigenlijk moet de eerste quiz dus op een datum gespeeld worden dat er bijna gegarandeerd een grote groep mensen komt spelen. Dus als het café op vrijdagavond altijd al vol is, dan is dat misschien wel het beste moment om alle gasten te laten zien hoe leuk die nieuwe pubquiz wel niet is.
Zorg dat de eerste pubquiz avond een bijna gegarandeerd succes is!
Wanneer er vervolgens op een andere (rustigere) dag in de week gespeeld wordt, dan is de kans groot dat een substantieel gedeelte van de groep de moeite neemt om ook te komen quizzen. Start dus als eerst met een (bijna) gegarandeerd succes zodat iedereen overtuigd is dat een avond bij het café met De Andere Pubquiz gewoon een heel leuk avondje is.
Werken naar een vaste pubquiz-avond
Vervolgens is het fijn om te gaan werken naar een vaste quizavond in de maand. Zo kunnen mensen rekening met de pubquiz gaan houden in hun agenda. Als deze avond de ene maand op een maandag is en de andere keer op een dinsdag, dan is de kans op vaste deelnemers kleiner.
Kies een vaste dag uit, bijvoorbeeld de eerste dinsdag van de maand.
Wanneer het mogelijk is kiest u waarschijnlijk snel voor de minst bezochte avond van het café. Dan is er namelijk de meeste winst te behalen. Maar dit is niet perse altijd de meest geschikte pubquiz-avond.
Wat wil het (potentiële) quizpubliek?
Bij het bepalen van een vaste pubquiz-avond is het belangrijk om goed in de huid te kruipen van de (toekomstige) vaste quizzer. Wanneer er bijvoorbeeld voetbal op TV is, zal de quizzer dan afhaken? Als dit het geval is dan kunt u maar beter goed kijken naar de planning van de Europese voetbalcompetities.
Maar het kan ook zijn dat een grote groep potentiële quizzers elkaar kent van bijvoorbeeld de sport- of studentenvereniging. Dan is het vooral belangrijk dat u niet gaat concurreren met de avonden waarop ze al actief zijn bij die vereniging.
Het advies luidt: bedenk goed wie de kerngroep van vaste quizzers zou kunnen gaan vormen.
Ga in gesprek met deze groep mensen om er achter te komen op welke dag in de week ze geen andere activiteiten hebben. Kies een dag in de week die hen (en ook jou) goed uit komt zodat er in ieder geval een respectabele groep deelnemers is.
Van daaruit kan het succes gemakkelijk verder worden uitgebouwd. Als deze groep regelmatig (om een of andere reden) niet aanwezig kan zijn dan wordt het tenslotte een stuk moeilijker.
PS: Wanneer u met mensen overleg voert dan voelt men zich meestal ook een beetje verplicht om de eerste pubquiz aanwezig te zijn... 🙂
Horeca pubquizzen met geniale filmpjes en humor
Presenteren is een makkie met de mobiele app, 1-klik principe en automatisch nakijk systeem
Tip 3 | Zorg dat iedereen weet dat de pubquiz er aan komt
Om het café vol te krijgen moet iedereen eerst weten dat er een quiz gespeeld gaat worden. In eerste instantie weten uw gasten nog helemaal niet wat voor pubquiz er op het programma staat.
Daarom is het belangrijk dat er het een en ander gecommuniceerd gaat worden.
Quizaanbieder De Andere Quiz heeft deze hulpmiddelen voor cafés
• Een teaser van elke pubquiz (kort promotie filmpje)
• Een zelf te genereren poster
• Er kan een voorbeeld pubquiz gespeeld worden (een goed voorbeeld voor potentiële quizzers)
De kracht van herhaling
Het is vooral belangrijk dat uw gasten meerdere malen in aanraking komen met een promotie-uiting van de aankomende pubquiz.
U kunt beter 3 keer een los bericht plaatsen op Facebook, een aantal dagen na elkaar. Dit werkt beter dan in een keer een poster, teaser en een evenement aanmaken op dezelfde dag.
U kunt op Facebook makkelijk berichten instellen voor de toekomst, dus u kunt ze wel op een bepaald moment klaar zetten voor de rest van de promotie campagne. Ook kunt u het beter niet alleen bij Facebook laten. Nee alle mogelijke kanalen moeten geactiveerd worden zodat men vaak herinnerd wordt dat de pubquiz er aan komt.
Denk aan deze kanalen bij het promoten van de pubquiz
• Een poster in het café
• Promotie op Facebook / Instagram / Twitter
• Bericht in lokale krant of op lokale Facebook pagina
• Uitnodigen via Whatsapp (vaste klanten)
• Mensen persoonlijk uitnodigen (constant iedereen herinneren)
Communiceren aanmeldingen pubquiz
Wanneer er al aardig wat aanmeldingen binnen zijn kunt u deze informatie voor u laten werken. Daarom is het belangrijk dat u via sociale media een update geeft over het aantal deelnemende teams. Doe dit alleen als er al minstens 6/7 teams aanwezig zijn, zodat dit niet het idee kan geven dat er maar weinig aanmeldingen zijn.
Het kan ook slim zijn om in het begin (2/3 weken vooraf) snel zelf een paar teams te ronselen.
Hierdoor kunt u al snel communiceren dat de eerste # teams zich hebben opgegeven. Het zou nog mooier zijn als er dan al kan worden aangeven dat er bijvoorbeeld nog maar ruimte is voor 7 (of een ander aantal) teams.
Ook dit werkt altijd erg versterkend. Dan gaan mensen zich snel opgeven voordat het misschien te laat is! Deze berichten kunnen ook nog een aantal keer herhaalt worden als er een nieuw team is aangemeld.
Op dit moment is er nog ruimte voor 3 teams voor de pubquiz van aanstaande zaterdag. Geef je snel op voor het te laat is!
Zet hulptroepen in!
Vraag een aantal medewerkers en vaste gasten (mensen die graag helpen) om de berichten op sociale media te liken / delen.
Een bericht dat 20 keer geliked is geeft iemand een heel ander beeld dan een bericht dat 2 likes ontvangt. Het is ook fijn als ze er even op reageren dat ze komen. Hierdoor zijn andere mensen ook weer sneller geneigd om mee te gaan doen.
Promotie pubquiz op de avond en achteraf
Het is natuurlijk het makkelijkst om op de eerste succesvolle quizavond meteen teams vast te leggen voor de volgende pubquiz. Daarom is het slim om op de avond direct bekend te maken wanneer de volgende pubquiz gespeeld wordt.
Ga na de quizavond meteen met een lijstje bij de quizzers rond om een deelnemersveld te formeren voor de volgende quizavond!
Op de avond zelf is het ook altijd goed om even een foto te nemen en te plaatsen op sociale media. Maak bij voorkeur een foto met zo veel mogelijk mensen er op en zo weinig mogelijk lege ruimte (knip die er af desnoods).
Na afloop doet een foto van het winnende team het ook goed. De kans is groot dat deze door de winnaars geliked of gedeeld wordt.
Daardoor worden er direct weer meer mensen bekend met de pubquiz bij uw café. Tag de mensen op de foto zodat ze hier zelf ook een melding van ontvangen. Zo kan de foto hen dus niet ontgaan en zien de vrienden van deze mensen de foto ook voorbij komen op hun tijdlijn.
Tip 4 | Verdien honderden euro´s extra door slim te adverteren voor de pubquiz
Wellicht zult u het niet verwachten, maar adverteren op social media voor een lokale pubquiz is al meerdere keren bijzonder succesvol gebleken!
Ook blijkt dat de kosten echt enorm meevallen. Vooral bij de eerste pubquiz kan dit helpen voor een goede start.
Trek pubquiz liefhebbers uit de regio
Ongetwijfeld wonen er in de directe omgeving van het café of restaurant een aantal fanatieke quizliefhebbers. Wanneer deze mensen er achter komen dat er een leuke pubquiz in de buurt is, dan gaat het bloed vaak direct sneller door de aderen stromen.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden om te adverteren via social media. U kunt zo de slapende klant wakker maken. Iemand die wel in de omgeving woont maar misschien niet zo’n caféganger is. Dat kan wel iemand zijn die het spelen van een pubquiz ontzettend leuk vindt.
U kunt bij advertenties heel simpel aangeven dat u alleen in de directe omgeving wil adverteren.
Ook is het mogelijk een specifieke doelgroep te kiezen waardoor met een tientje of twee al heel veel potentiele quizzers bereikt kunnen worden. Onze ervaring is dat zo veel groepjes “los komen” die zichzelf te oud vinden om in een café te staan tussen de jongeren.
Een pubquiz met vrienden vinden ze daarentegen wel heel leuk om te doen. Deze mensen worden niet bereikt met een poster of in het café zelf. Via een advertentie op social media mogelijk wel!
Met 10 euro een extra omzet van 900 euro verdienen
Bedenk goed, als er maar 1 team extra zou komen vanwege de advertentie dan is er al een flinke extra inkomstenbron aangeboord.
Voorbeeld case: Een gemiddelde quizzer geeft 15 euro uit tijdens een pubquiz. Een extra team (van 5 quizzers) levert dan dus 75 euro per quizavond op. Als dit team elke maand terug komt bij de pubquiz dan is het resultaat van deze advertentie dus al 900 euro aan extra omzet per jaar!
Maar hier houdt het natuurlijk niet op. Als iemand elke maand een pubquiz speelt dan schept dat ook een band met de locatie. Wellicht komen deze quizliefhebbers ook langs op een andere avond. Of voor een heerlijke lunch, een diner, een andere activiteit, etc.
In dit artikel over adverteren op Facebook staan nog wat interessante tips.
Tip 5 | Werk samen met een sportclub of studentenvereniging
Deze tip is eigenlijk een stuk breder dan alleen voor het organiseren van de pubquiz. Toch kan het ook bij een pubquiz enorm helpen om een samenwerking te zoeken met een club of vereniging.
Zo hebben we zelfs voorbeelden meegemaakt waarbij een café met een paar jongens van een plaatselijke voetbalclub een dealtje had gesloten. Deze jongens presenteerden de quiz, deden de promotie (met name bij de voetbalclub) en kregen ook zelf het entree-geld (over dit onderwerp meer in tip 9!). Voor deze jongens was het een heel gezellige avond en ook een mooie inkomstenbron.
Deelnemers betaalden 4 euro per persoon om mee te doen. Dat kan aardig oplopen als er meer dan 100 quizzers op een quizavond af komen.
De eigenaar van het café hoefde eigenlijk niks te doen want alles werd voor hem geregeld. Ondertussen had hij wel 100 drinkende gasten in zijn horeca gelegenheid iedere maand.
Ook hiervoor geldt weer dat die 100 gasten het café steeds beter leren kennen. Zo wordt uw café dus indirect een soort stamcafé van de plaatselijke voetbalclub. Wanneer er vervolgens grote voetbalwedstrijden live worden uitgezonden in het café dan is de kans groot dat deze mensen ook dan langs zullen zijn.
Ook kunnen deze mensen terug komen bij andere activiteiten, voor een diner of bijvoorbeeld het vieren van hun verjaardag.
Horeca pubquizzen met geniale filmpjes en humor
Presenteren is een makkie met de mobiele app, 1-klik principe en automatisch nakijk systeem
Tip 6 | Zorg dat de pubquiz-teams zichzelf samenstellen
Het helpt enorm als de eigen medewerkers mee doen bij de eerste pubquiz. Zo wordt er in ieder geval begonnen met een aantal teams.
Let wel, het is het beste als bijvoorbeeld 5 medewerkers allemaal een eigen team formeren uit hun eigen kenniskring. Anders is er mogelijk 1 team met 5 medewerkers, maar nu kunnen het meteen 5 teams zijn met in totaal 25 quizzers!
Sociale invloed
Denk ook even na welke mensen in jouw café een zekere sociale status hebben. Wanneer bekend is dat deze mensen zich hebben ingeschreven is de kans groot dat er snel anderen gaan volgen. Sociale invloeden zijn erg groot, dat is ook waarom grote bedrijven flink betalen om topsporters aan zich te binden.
Probeer dus de sociaal sterke gasten als eerst aan boord te krijgen bij de pubquiz. Het zou alleen al een idee kunnen zijn een van deze mensen te vragen als presentator! Meer over sociale invloed is te lezen in dit artikel uit 2013.
Geef iets weg tijdens de pubquiz
Verras de quizzers op de eerste pubquiz avond. Stel u geeft nooit zo maar gratis een bittergarnituur weg, dan is juist die eerste keer met de nieuwe pubquiz een mooi moment om dit te doen. De avond is al leuk, maar de verwachtingen worden overtroffen door zo’n kleinigheidje.
Let wel, u kunt de verwachting alleen maar overtreffen als de verwachting vooraf niet geschapen is dat er voor iedereen een gratis bittergarnituur is. Hetzelfde kan gedaan worden met een leuke prijs voor het winnende team.
De eerste pubquiz betalen wij de entree! T.w.v. 4 euro per persoon!
Wanneer u van plan bent een toegangsprij te vragen voor deelname, dan is het wellicht verstandig dit de eerste keer nog niet te doen. Het is alleen wel belangrijk dat u dit goed communiceert. Want anders is het bij de tweede quiz ineens een enorme tegenvaller dat er moet worden betaald om mee te doen.
Zorg dus voor een duidelijke communicatie waarmee de quizzers enthousiast gemaakt worden met een gratis eerste quiz.
Tip 7 | Test de techniek van de pubquiz heel uitvoerig
Tip 7 lijkt misschien een overbodige tip. Toch is het ons vaak overkomen dat de techniek niet helemaal op orde was. Het is heel vervelend als er een aantal mensen achter een laptop druk aan het werk zijn terwijl er een volle kroeg zit te wachten.
Maar het kan nog erger, wanneer er een pubquiz met hele leuke filmpjes op het programma staat, maar de filmpjes niet afgespeeld kunnen worden. Of als de muziek het niet goed doet bij de muziekronde.
Zorg altijd voor extra batterijen van de afstandsbediening en microfoon zodat een pubquiz niet zo maar in het water kan vallen!
Kortom, test van te voren echt heel uitvoerig de techniek. Zeker bij een multimedia-pubquiz is dit van essentieel belang. Test dan ook echt alles. Speel de hele quiz een keer af, inclusief antwoorden, muziek en filmpjes.
En vergeet niet ook de microfoon even te testen zodat de presentator goed verstaanbaar is. Het voorkomt ook een hoop stress en het zorgt er voor dat de quiz op tijd kan beginnen.
Tip 8 | Bereid het presenteren van de pubquiz goed voor
Wanneer er een pubquiz besteld is moet er besloten worden wie de quiz gaat presenteren. Dit onderdeel moet niet onderschat worden.
Natuurlijk kan iedereen wat vragen oplezen. Maar een goed voorbereide presentator die met het nodige zelfvertrouwen en een aardige dosis humor de quiz presenteert kan een hoop toevoegen!
De voorbereiding van de pubquiz
Een goede presentator bereidt de pubquiz heel goed voor. Natuurlijk is het belangrijk dat alle randvoorwaarden goed geregeld zijn zoals formulieren, pennen en de prijzen voor de winnende teams. Ook moet de techniek goed getest zijn, met name bij een pubquiz met multimedia.
Ken de pubquiz vragen
Ook het kennen van de quizvragen is enorm belangrijk. Zo kan vooraf al worden ingeschat of er onderwerpen tussen zitten waar mogelijk discussie over gaat komen. Daarnaast bied het de mogelijkheid om wat extra´s te vertellen bij een specifieke quizvraag, een vraag op een leuke manier in te leiden of een goeie grap voor te bereiden.
Neem de verantwoordelijkheid voor de pubquiz-vragen alsof deze zelf bedacht zijn.
Mocht er toch ergens een fout in zijn geslopen, of het niet duidelijk genoeg zijn, besluit dan met ´dit is nu eenmaal wat er staat´. Liever is dit vooraf al gezien en opgelost, of is er een oplossing voor handen als er vragen komen uit de zaal.
Ken het publiek
Het ene café heeft een heel rustig publiek, een andere horeca-locatie een heel bruisend gezelschap. Ook zal een heel serieuze en lastige pubquiz een heel andere quizzer aantrekken dan een pubquiz met veel leuke filmpjes en een grote dosis humor.
Het is heel belangrijk dat de quizmaster zich goed aanpast aan zijn publiek.
Kunt u wat meer humor gebruiken, weet u wat eigenaardigheden van de deelnemers, het kan heel leuk zijn om hier op in te spelen. Maar ga niet te ver als dit niet bij de groep past.
De quizzers komen voor de pubquiz, niet voor jou!
Overdrijf het niet te veel. Een geintje tussendoor kan, een leuke inleiding op een vraag zal ook zeker gewaardeerd worden. Maar voorkom dat jij de entertainer wordt die centraal staat bij de quizavond.
Uiteindelijk komen de quizzers om een leuke avond te hebben met een leuke pubquiz. Daarom is het belangrijk dat de pubquiz centraal blijft staan.
Neem voldoende pauzes tijdens de pubquiz
Uiteindelijk wil de horeca eigenaar aan het einde van de avond gewoon geld verdiend hebben.
Daarom is het belangrijk dat er voldoende mogelijkheden zijn om eten en drinken te bestellen. Ook is het slim om barpersoneel door de zaal te laten lopen tijdens de pubquiz om ook tussendoor te kunnen bestellen.
Laat de gasten op rekening betalen, dan zijn er minder handelingen nodig tijdens het spelen van de quiz en is gemiddeld genomen het verbruik ook hoger. Ook geeft dit een positief en soort van huiselijk gevoel.
Houd het format van de pubquiz hetzelfde
Probeer elke pubquiz avond een zelfde opbouw te hanteren. Zo weten de quizzers heel goed waar ze aan toe zijn. Dit is vooral belangrijk bij de pauzes, de prijzen en het moment (datum en tijd) van de quiz.
Geef geen onnodige tips
Het is niet verstandig om zo maar lukraak wat tips te geven tijdens het spelen van de pubquiz. Dit zullen de teams die het antwoord al wisten zeker niet leuk vinden. Een pubquiz die goed is opgebouwd heeft bovendien al rekening gehouden met een goed uitgebalanceerde moeilijkheidsgraad.
Horeca pubquizzen met geniale filmpjes en humor
Presenteren is een makkie met de mobiele app, 1-klik principe en automatisch nakijk systeem
Tip 9 | Bedenk een hoofdprijs die het café geen geld kost maar oplevert
De juiste prijs voor de pubquiz
Een leuke prijs is heel belangrijk. Het kan een motivatie zijn voor quizzers om wel of niet mee te doen. Maar daarnaast moet het ook weer niet de boventoon voeren. Uiteindelijk moeten de quizzers het vooral heel leuk vinden om een pubquiz te spelen. De prijs is meer een leuke bijkomstigheid.
Wanneer de prijs te groot wordt kan het ook voor problemen zorgen!
Het wordt ineens interessant om bij elkaar af te kijken, stiekem antwoorden op te zoeken of enorm streng te zijn bij het nakijken van een ander team. Kijk dus uit met een te grote prijs!
Prijzen die niet alleen maar geld kosten
Maar wat het mooist is, is dat de prijzen geen geld kosten, maar geld opleveren. Dit lijkt misschien een utopie, maar dit kan zeker een realiteit zijn.
Wanneer het winnende team bijvoorbeeld een diner-bon krijgt, dan zullen ze op een ander moment toch ook moeten komen eten. Op zo’n moment worden er ook drankjes afgenomen, en mogelijk is de bon wel dekkend voor (een deel van) het diner maar niet voor het toetje.
Bovendien is het een kans om het quizpubliek kennis te laten maken met de mogelijkheden voor een diner. Als dit goed is bevallen komen de quizzers wellicht vaker terug om te dineren. Dit zelfde kan met een bon voor de lunch.
Prijzen die geen geld kosten, maar wel geld opleveren
Het weggeven van een vrijkaartje voor een ander evenement bij het café is ook een hele slimme zet. Dan komen ze wel gratis binnen, maar wellicht waren ze anders helemaal niet gekomen. Als dat het geval is dan kost het dus eigenlijk helemaal niks.
Bij dit evenement nemen ze wel eten en drinken af en zo verdient u uiteindelijk dus geld met de weggegeven prijs. Dat is natuurlijk de ultieme prijs voor een pubquiz!
Geef nooit korting op bijvoorbeeld de drank van de huidige quizavond. Dat kost direct omzet welke nooit meer terug verdient wordt. Geef liever iets weg waarmee mogelijk nog iets extra’s verdient kan worden, of wat misschien helemaal geen geld kost.
Er zijn ook diverse voorbeelden van gesponsorde prijzen in samenwerking met andere lokale ondernemers. Ook dit is een interessant idee omdat het geen (of minder) geld kost en dit een sterkere band met de lokale ondernemers oplevert. Ook is de kans groot dat er een team van de lokale ondernemer mee gaat doen bij de pubquiz.
Koop een wisselbeker voor de pubquiz
Wanneer er gedurende het seizoen om een grote wisselbeker gespeeld wordt kan dit teams extra motiveren om geen avond te missen. Stel hiervoor een aantal regels op. Bijvoorbeeld dat er minstens 8 van de 12 quizzen moet zijn meegespeeld.
Na het eerste seizoen komt de naam van het winnende team op de wisselbokaal te staan. Het succes van het tweede seizoen is nu al bijna gegarandeerd!
Als dan alleen de 8 hoogste scores meetellen zal het enorm helpen als een team bij alle quizzen aanwezig is. Dan kunnen de 4 mindere avonden namelijk worden weggestreept.
Maak deze wisselbeker heel belangrijk door regelmatig een tussenstand te delen op sociale media. Bovendien is een formaatje Champions League geen slecht idee als u het fanatisme onder de quizzers flink wilt aanwakkeren.
Tip 10 | Succesvolle ingrediënten om meer omzet uit de pubquiz te halen
Wellicht wordt er al een tijd een heel succesvolle pubquiz gespeeld waarbij het café helemaal vol zit met quizzers. Dit is natuurlijk heel mooi, zeker als dit op een minder sterke horeca-avond is. Toch zijn er vaak nog mogelijkheden om meer omzet te genereren bij een quizavond.
Ideeën voor meer omzet bij de pubquiz in het café
- Vraag entree-geld aan de deelnemende teams
- Zorg dat er ook tijdens het spelen van de pubquiz aan de tafeltjes bediend wordt
- Laat de teams op rekening bestellen
- Geef aan het begin van de avond een gratis rondje bitterballen weg (met net te weinig hapjes voor iedereen), daarna gaan er gegarandeerd meer schalen met bitterballen besteld worden
- Bied grote kannen bier aan i.p.v. alleen losse glazen. Hierdoor drinkt men vaak op de snelheid van de snelste drinker van het pubquiz team
- Bied een speciaal quizmenu aan vooraf aan de pubquiz (met wat korting?)
- Laat de spelers gratis mee doen als ze vooraf ook komen eten
Een diner aanbieden zonder keuken
Biedt u zelf geen diner aan? Dan zou een samenwerking met een restaurant om de hoek een idee kunnen zijn. De quizzers kunnen daar dan met korting eten voorafgaand aan de quizavond bij uw café. Of wellicht kan er een bepaald menu uit de keuken van dat restaurant naar het café worden gebracht als dit vooraf besteld is.
Op deze manier kunnen ook de stamgasten van dat restaurant enthousiast gemaakt worden voor de pubquiz van het café om de hoek. Blijkt het geen succes dan kan hier ook altijd weer mee gestopt worden.
Tip 11 | Maak de pubquiz nog leuker met deze succesvol bewezen toevoegingen
We hebben bij diverse cafés toevoegingen gezien op een pubquiz. Dit waren vaak hele leuke dingen en soms ook iets wat niet paste bij de quizavond. We willen graag 2 ideeën mee geven waar we erg enthousiast over zijn.
De shooter als toevoeging aan de pubquiz
Bij de pubquiz krijgt elk team de mogelijkheid om de joker in te zetten. Door het laten knallen van een shooter voor het begin van een quizronde wordt door een team aangegeven dat ze deze ronde de joker inzetten en dus voor dubbele punten spelen. Op zich is dit al een hilarisch moment.
Het is de uitdaging om vooraf al in te schatten welke ronde veel punten gescoord kunnen worden.
De joker geeft op deze manier wat extra beleving bij de pubquiz. Als de ronde uiteindelijk toch wat andere vragen blijkt te bevatten dan was gehoopt, dan zorgt dit natuurlijk voor leuke taferelen tussen de teams onderling.
Raad het pubquiz getal
Dit is een idee dat we kregen uit Engeland. Elk team mag bij elke pubquiz in het café raden welk getal er in de envelop zit. Dit is niet erg makkelijk omdat het een getal kan zijn van 1 tot 1000.
Elke nieuwe pubquiz avond wordt er een bedrag van 20 euro toegevoegd aan de jackpot. Zodra een team het juiste getal geraden heeft wint dit team de jackpot.
Het leuke van dit onderdeel is dat alle teams meespelen, maar ondertussen geen idee van elkaar hebben of ze al in de buurt zitten. Aan het begin van de pubquiz moeten alle teams in een gesloten envelop het getal inleveren dat ze denken dat het is.
Na afloop van de quiz roept de presentator alle teams op en geeft dan per team aan of ze boven of onder het winnende getal zitten. Hierdoor zal elk team bij elke pubquiz steeds weer iets dichter bij het juiste getal in de buurt komen, tot een team uiteindelijk de jackpot wint.
Het leuke van dit spel is dat het indirect de teams enorm stimuleert om elke pubquiz aanwezig te zijn.
Als een team een keer niet aanwezig is missen ze wellicht net die ene kans op het winnende getal. Hierdoor kan net een ander team de pot met geld voor hun neus wegkapen. Eigenlijk beloont dit spel dus de trouwe teams voor hun deelname aan de steeds terugkerende pubquiz.
Ook zorgt dit element nog voor wat extra spanning tussen de teams wat voor een mooie dynamiek kan zorgen. Bovendien is de kans groot dat het winnende bedrag nog dezelfde avond grotendeels is uitgegeven in het café. Hierdoor kost het uiteindelijk relatief weinig geld.
Ook is er elke maand weer een extra reden om een bericht op de diverse sociale media te plaatsen over de nieuwe stand van de jackpot. Dat er wellicht een paar honderd euro extra verdiend kan worden bij een pubquiz maakt het toch interessant om mee te gaan doen!
Conclusie
We hebben u een hele lijst aan tips en ideeën voor de pubquiz bij uw café meegegeven. Houd echter wel in gedachte dat elke locatie weer anders is. Ook is het publiek overal anders en daarom heeft elk café een eigen benadering nodig.
U kent uw eigen mensen het beste en weet ongetwijfeld heel goed welke aanpak wel en niet bij hen zal werken. Toets alles en neem de juiste tips ter harte.
De Andere Quiz met hilarische filmpjes
Graag adviseren we de pubquizzen van De Andere Quiz. Dit vooral omdat er veel leuke filmpjes in de pubquiz zijn verwerkt en het mede daardoor een grote dosis humor bevat. Elke maand wordt er een nieuwe actuele pubquiz gemaakt met 8 verschillende rondes.
Een losse pubquiz kost 100 euro ex btw, maar bij een abonnement speel je vanaf 70 euro per maand!
Zoals aangegeven in dit artikel kan dit makkelijk terug worden verdiend als het goed wordt aangepakt. Bovendien helpen we u flink op weg met ons 1-klik principe en automatisch nakijk systeem. Daarnaast kan je ook gebruik maken van onze promotie middelen en denken we mee in de opzet.
Neem contact met ons op via het formulier en dan nemen we snel contact op om De Andere Quiz bij uw locatie tot een groot succes te maken!
Heel veel plezier met het spelen van de pubquiz in uw café of restaurant. Mochten er na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
En mis je nog een geniale tip in dit artikel? Stuur ons even een mailtje en we voegen het graag toe!
Horeca pubquizzen met geniale filmpjes en humor
Presenteren is een makkie met de mobiele app, 1-klik principe en automatisch nakijk systeem